Det här med kablar… (först hade vi en snygg bild på en Transparent men den var så stötande att ett forum tog bort en delning...)

Vi har sålt Transparent i snart 20 år. De senaste 17 åren som i princip enda märke.  I ekonomiska termer är det förmodligen inte bara positivt, kunder gillar att ha att välja på, det kommer trender och idéer som måste fångas upp osv. Men, det finns en anledning till att vi förblivit trogna detta enda kabelmärke och jag skall nu berätta varför.

 Kablar har allmänt låg status. Om vi bortser från digitala medier och streaming så är kablar inblandade i de flesta steg i en anläggning. Men det känns inte bra att köpa dyra kablar. Det är ju bara en kabel liksom…

 Man kan ta det som första utgångspunkt. ”Bara” en kabel.

 Vad vi lärde oss av Transparent var att signalöverföring är en lika viktig del av ett system som komponenterna själva. Transparent ser en kabel som en komponent, lika viktig som de andra. Man har ett sunt förhållningssätt i botten, en högtalare är vad som sätter störst prägel på ljudet osv men en för enkel eller för dålig kabel hämmar välljudet och du får inte ut potentialen i din anläggning. Och det är väl synd? Tricket? Att hitta rätt nivå i förhållande till din övriga anläggning.

Kom ihåg en annan viktig detalj och ha med den i alla funderingar och provlyssningar: Ingen kabel kan förbättra ljudet i inspelningen.

Alla kablar förstör ljudet, oavsett pris. frågan är hur mycket?

 Transparents guideline, viktigaste ingrediensen när man bygger en kabel. Point zero, 1A, fundamentet … ja ni fattar.

 KLANG

 Det finns tillverkare av kablar som har olika byggsätt och olika materialval beroende på var i kvalitets- och pristrappan man befinner sig. Utan att nämna namn finns en stor tillverkare som har koppar i de första nivåerna för att gå över till silver högre upp. Dessa två får med nödvändighet olika ljudsignaturer. Olika klang helt enkelt.

 Hos Transparent har man samma klang. I alla kablar. Vad menas då med detta? Jo, Om Armstrong kör ett trumpetsolo så låter trumpeten som en trumpet. Oavsett om du köpt en kabel för 5 000 kr paret eller 500 tusen kronor paret. Inte som en Trombon i de billiga och en kornett i de dyrare. Alltid som en trumpet. Dessutom oavsett längd. Kom ihåg att en kabel var en produkt som de andra. Här är grundbulten. Samma klang. Oavsett kvalitetsnivå och oavsett längd.

 VAD ÄR VITSEN MED DET?

 Jo, du kan glömma allt prat om vissa kablar som kan hjälpa en ljus anläggning, andra lugnar ned en nervös ljudbild, ytterligare andra är ”ljusa och pigga” och hjälper upp dova eller murrigt ljud. Det är det absolut säkraste sättet att misslyckas med ljudet i din anläggning!

Det är också – inte så förvånande – att dessa argument florerar bland de som suttit på kammaren och tvinnat världens bästa snodd. Den kan hjälpa upp, eller lugna ned eller… ”Expertråden” handlar då om att få saker att ”passa ihop”.

Vårt råd: köp överhuvudtaget aldrig någonting som inte är neutralt. Transparent är en grundbult i det tänket. Begreppet HIFI handlar om återgivning. Inte färgning, påbättring, romantiserande av skräpinspelningar eller räddande av felbyggda skrikhögtalare.

 Och en kabel skall vara neutral, punkt slut. Har du köpt fel elektronik och är trött på det som vi på hificonsult kallar för såsigt rörljud? Köp rätt elektronik i stället. Ändra inte på en neutral kabel till en ljus klingande för sedan kan du inte gå tillbaka utan måste i framtiden alltid välja såsig elektronik. För den elektronik du kanske BORDE köpt låter vasst och ljust när du lånar hem om du har kvar de där glittriga snoddarna.

 Där är en av anledningarna till att vi enbart kör Transparent. Det är det ENDA företaget som har klang som grundbult. Neutralitet. Passar till rör, transistor, elektrostater, horn, dynamiska högtalare och precis allt.

 Om man orienterar sig efter denna tanke och har Transparent hemma så kan du låna hem olika elektronik och höra hur den låter, vilken klang den har. Du kan plötsligt höra om elektronik och högtalare passar ihop.

 Allt annat är underordnat detta med klang samtidigt som det hör ihop.. Om man har en oskärmad kabel till exempel så kommer den att funka som en antenn, samla massor av högfrekvent slask som vi badar i nuförtiden och detta påverkar ned i det hörbara området. Den påverkan är inte positiv. Framförallt så påverkar den klangen. Och då måste ju något göras.

Det traditionella sättet att ta bort högfrekvent slask är via skärmning. Kablar med tjocka metallskärmar låter inget bra. Och för varje meter har skärmen påverkat signalen mer. Det blir en kabel som dels låter olika beroende på hur lång den äroch klangen i tufft skärmad kabel är inte neutral. Båda går bort i Transparents värld.

 Därför sitter det ett enkelt filter på kabeln. Det finns massor av klipp på youtube där man plockat isär filtren på gamla Transparentkablar och hånar den dyra kabeln vars filter innehåller komponenter för mindre än 10 dollar (eller om det är 100 dollar, det spelar ingen roll). Det fina med elektronik är ju att själva delarna inte måste vara kostsamma. Gör man ett diagram av det som finns i filtren blir det ett gammaldags RC-filter. (användes när transistorförstärkarna var nya och hjälpte dem att inte börja självsvänga). Dessa enkla kretsar skär av högfrekvent slask mjukt och fint utan att vrida fasen. Detta är det smarta sättet att komma tillrätta med problemet. Ingen fasvridning, ingen klangändring och man har med hjälp av filtret full kontroll över signalen oavsett längd. En Transparentkabel låter och mäter exakt lika oavsett längd. En komponent bland andra komponenter i kedjan alltså. Och då har man kontroll på KLANGEN.

 Du hör säkert en massa prat och påståenden om kabelvärlden. De flesta pratar om material. Silver är bästa ledaren och alltså …

 Nja… Transparent har genom åren två gånger provat att tillverka världens bästa kabel med silver i ledarna. I slutänden låter det inte lika bra som den som är gjord av koppar.

 Det finns en gruva med en särskild koppar där kopparstrukturen ger enormt långa monokristallina molekyler. Alltså är det ju vad man skall använda…

 Nja, Transparent har en gång erbjudits – och varit nyfikna på – den där kopparen och fick hem prov och testade att göra världens bästa kabel med den där monokristallina. Det lät inte bättre än den koppar de använder.

 Koppar som är extremt högren är grejen. Det skall vara nio nior efter kommat efter 99. Alltså 99,999999999 % ren koppar. DET är grejen!

 Jodå, ”makes sense” tyckte Transparent och med vetskapen om att man bygger och säljer några av världens bästa och dyraste (en Magnum Opus går lös på ca 800 tusen kronor för ett par) kablar så kan man ju onekligen ta in vilket material man vill som råvara. Koppar, silver, guld, diamanter… bring it on, bara det låter fantastiskt och håller sin KLANG så är det OK.

Men den extremt rena kopparn lät inte alls bättre än den som används i de egna kablarna som är 99,99% ren koppar. Jag kan ha fel där, det kan vara en nia till men det är inte grejen. Grejen är KLANG och RESULTAT.

 Vilket för oss till tanken om hur dom gör och hur de kommer framåt??

 Det finns ett team som jobbar med förbättringar. Kabelindustrin är ju en högst konkurrensutsatt bransch med verklig konkurrens blandad med ”nu har jag tvinnat världens bästa kabel för jag har gått gymnasiet”-konkurrens, den senare kan vara nog så jobbig och ovanpå det en cynisk del som paketerar om kinesisk low quality i fina förpackningar och säljer.

 Verktyget är såklart de egna öronen, ett gäng ingenjörer och sist men inte minst ett lyssningsrum av finaste kaliber. Det är akustikanpassat utan att vara extremt. Men elektroniken består vid varje tillfälle av fem stycken High End-riggar från t ex Audio Research och VTL på rörsidan, Mark Levinson och Dan DÁgostini på transistorsidan och något märke till. Det varierar. Som högtalare har man senaste versionen av Wilson Alexandria.

 I den miljön gör man nya kablar efter nya idéer och provlyssnar. Efter hundratals provlyssningar får man svaret att ett visst material inte skall finnas i kabelhöljet. Eller att lödtenn nr 37 av 40 testade lät bäst. Eller hur hårt man skall tvinna kablarna inne i höljet. Om de enskilda kardelerna skall vara 0,2 mm och 8 till antalet eller om de skall vara 0,3 och 6 stycken. Om teflonet som omger skall vara tjockt eller tunt. Luftblåst eller av normal kvalitet.

Idag har man ju en kunskapsbank som är enorm och slipper göra om misstag när man börjar jobbet att göra världens bästa kabel för 6:e gången. Den kabel som sedan förenklas ned i de nio nivåerna och ger en ny generation. På 90-talet fanns ur-kabeln. 1997 kom XL-tekniken. 2003 chockade man världen med Opus och en teknik som kallades MM. 2008 kom efterföljaren MM2 och för några år sedan kom Generation 5 toppat av Opus Magnum.

 I varje teknikskifte har hela trappan av kablar fått den nya tekniken och grovt räknat har ljudupplevelsen ökat ett steg varje gång, dvs steg 4 som heter Super låter i den nya tappningen som steg 5 Ultra gjorde med den gamla tekniken. Detta utan mer än en marginell prishöjning. Kuriosa som är alldeles sann: En PLUS av Generation 5 (12 800kr för ett par högtalarkablar) låter bättre än en Reference XL från 90-talet. (40-70 tusen kr paret då) Mycket bättre till och med…

 Sammantaget ger detta en ständigt förbättrad kabel. Som mäter och låter lika oavsett längd, som alltid har en neutral klang och som passar till all elektronik och alla högtalare.

 Därför säljer vi sedan 17 år tillbaka enbart Transparent.

 KALIBRERING OCH FRI OMKALIBRERING:

 Om du har lyckan att ha en bättre hifianläggning erbjuder Transparent från nivå Reference och uppåt (REF XL, Opus och Opus Magnum) kalibrerade kablar. Man anger då vilken apparat som är ”sändare” och vilken som sitter i mottagande änden. Transparent letar upp exakta specifikationer och kalibrerar filtret för exakt matchning.

Kunden erhåller ett certifikat med sitt namn och vilken utrustning kablarna är avsedda för.

Det fina i den kråksången är att kunden har fria omkalibreringar när han eller hon byter delar i anläggningen. Kunden står frakten, Transparent fixar omkalibrering utan kostnad. (det finns regler om detta, för att undvika snedimport, se vidare här)

 UPGRADE

 Sedan 2004 är vi med i det system som kallas Upgrade. Det bygger på att Transparents kvalitetstrappa alltid har hetat samma, för högtalarkablarna t ex The Wave – Music Wave – Musiv Wave PLUS – Music Wave SUPER – Music Wave ULTRA – Reference Speaker Cable osv. Du hittar alla generationer och namn här

 När du byter upp dig har du som kund 70% av aktuellt nypris i inbytesvärde för din kabel. Oavsett vad du själv har gett för den. Enda kravet är att du köper en nivå eller mer uppåt. Ibland är det extra gynnsamt och det är när kunden har en MM2 och byter ett steg upp samtidigt som det nu finns en ny generation – G5. I praktiken går man då två steg rent ljudmässigt till priset av ett. Du hittar upgradetrappan här

- UPPLÖSNING: Alltid av godo - så länge det inte påverkar neutral klang. (och där försvann ett gäng som skjuter upp diskanten för att kablarna skall låta detaljerade) Transparents kablar är hisnande upplösta och mer så för varje nivå upp i trappan.

- BASFÖRMÅGA: Alltid av godo, så länge det inte påverkar neutral klang. Transparents adelsmärke är kanske att konstruktionen tillåter den djupa basen att flöda enklare.

- DYNAMIK: Alltid av godo, så länge ... Transparents kablar har full naturlig dynamik i hela registret. (annars påverkar det klangen...)

BRA ATT VETA:

Alla Transparents kablar (utom HDMI och någon mer digital kabel) görs för hand, i Maine på USA:s östkust.

De har liknande vintrar som våra...

Transparents kvaliteter och fokus på klang gör att alla kombinationer fungerar. Här Marco Natali från Italien (HIFI Natali) med En blandning av värstingelektronik, Wilson Audio och Opuskablar

Ingången till det berömda lyssningsrummet, på väggen några av de hundratals bästsäljande album som spelats in och mastrats med Transparentkablage!

När du har ett Hifisystem av den allra högsta kalibern; Opus Magnum:

För alla oss andra börjar välljudet med Music Wave idag eller bästsäljaren ett steg upp; PLUS: