Ta ditt miljöansvar och var med att rädda jordens resurser!

 

Om vi tar det från början, där i allt det där frustrerade och gnälliga man kan känna ibland som ägare till en Hifibutik men även som privatperson och kund.

Jag är total-less på allt som heter ”Nyheter”. Redan i unga år då man gick i skolan fnissade man över ”Nya ultra gliss med ny formula…” Nästa halvår kom ”Nya Ultra Gliss Pro, ny formula, ny känsla ny…”. Du kan översätta det till tandkräm eller andra produkter eller vad som. Produktcyklerna blir allt kortare. New, Improved, evolutionerad, revolutionerad, bättre än, generation 18, fem blad i rakhyveln är bättre än fyra, 7 kanaler är bättre än 5, 9 bättre än 7, högtalare överallt bättre än 9… Kom igen. Mer elektronik och kanaler och datorkraft är knappast en förbättring. Det är mest en inlåsning i en fålla. Som du vet är omodern och för trång och kanske till och med obrukbar i morgon. Du köper bara fler och fler högtalare, mer kabel, annan elektronik. Din plånbok blir dock inte större så varje enhet behöver vara lite billigare… Mer spektakel och effektsökeri än kvalitet.

 Vi övergav i princip Hemmabio helt när vi knappt kunde köpa in en produkt och börja jobba med den innan nästa generation var på ingång och den vi köpt in måste reas ut då den plötsligt blivit ”gammal”. Som luttrade användare av både telefoner och datorer vet ni hur det fungerar, man vill köpa precis när den har kommit – eller kanske liiite senare så att felen i den har hunnit fixats – men inte senare än så för då måste man ju vänta eftersom den nya redan står i kulisserna och stampar. Med ”ny processor, snabbare, bättre, ny upplevelse”…

 Inte farao har dom ändrat formula i tandkräm eller schampo. Det är bluff rätt igenom. Nya generationer av nästan exakt lika förstärkare i ny design eller med ett ”Mk2” efter och såklart ”NY” någonting i texten kan ju också misstänkas vara mest marknadsföring. Eller varför inte en revolutionerande NY produkt med NY design och NY fjärr och NYTT sätt att sälja till folket och man skall göra sig av med allt det där gamla som man köpt och som är i flera delar, sälja sin själ och sitt hjärta till det NYA kompakta och förmodligen känna sig som en NY människa. Vad händer sedan tror ni? Jo, några år efter så kommer såklart en NY och helt revolutionerande uppgradering/NY modell av samma firma som krävt 700 patent för att komma till stånd och alla fattar ju hur in i h-e BRA den måste vara, den här NYA… Bullshit om ni frågar mig.

 Men Sladd, för farao, bara gnäll? Nope…

Jag fattar också att det händer saker på insidan i framförallt DAC:ar, datorer och telefoner till exempel. Men det finns områden som förmodligen har ett lugnare tempo i realiteten. Att koka soppa på rörförstärkarna och uppfinna 300 olika kopplingar, ja, det var ju klart och färdigt på 80-talet. Likaså en vanlig klass A/B transistorförstärkare var ju mogen och klar ungefär samtidigt. Resten handlar om ganska små steg fast med presentation av ändringarna som om de vore radikala. Det som är nytt på marknaden i dom här segmenten är nytt företag, ny design, ny ägare osv. Men under locket är det ganska samma. Dock kan de ju vara olika hållbara och då de byggdes en gång var de kanske inte en bra konstruktion från början. Äldre apparater är alltså inte automatiskt lika bra som nya. Men det finns lysande stjärnor på himlen.

 Ett exempel: Burmester 911 Mk3

911 betyder att den är född januari -91. Mk3 innebär att den två gånger under tjugosex år (!) fått en ändring.

 Tänk nu på 1991. Om du var i bilköpartankar så hette den nya fräscha Volvon 940. Volvo 240 såldes två år till och likaså 740…  TV 4 hade precis startat sina sändningar och Ericsson hade en tegelsten till mobiltelefon med antenn som kallades ”hotline”, med en taltid på under en timma. Pernilla Wiberg vinner slalom-VM, Gorbatjov upplöser Sovjetunionen och Carl Bildt blir Sveriges statsminister. 



Sedan dess har man infört en elektronisk förändring – som går att köpa i efterhand för de som har/hade en Mk1 – och senare dessutom bytt internkablage i den uppgradering som heter Mk3, även den uppgraderingsbar i efterhand.

 Detta är fortfarande det kanske bästa slutsteget i butiken. Sedan vi började sälja Burmester i Sverige 2004 har inget hänt med steget.

 Och telefonen ringer, kunden säger ”tjena Carlsson, hur är läget, har det kommit några nyheter?”…

 Och jag säger, ”nej tack och lov, vi har fortfarande bara bra och pålitliga saker”.

 Det finns fler aspekter med detta nyhetsvansinne. Vi lever i en värld som måste börja dra ned på konsumtionstempot. Så är det även om vi som lever på att sälja elektronik-prylar aldrig vill låtsas om det. Miljön och resurserna pallar inte att det kommer ny teknik som inte går att köra i våra gamla apparater längre, det är en gåta att detta kan fortgå, om inte annat borde konsumenterna till slut bli skitförbannade. Inte leta nyheter utan ifrågasätta nyheter. ”Vi har kommit med en ny modell som …” –Varför?

”jo, men vi har en ytbeläggning av kloflorcarbonteflon som…”

”Varför döpa om, den blandningen uppfanns 1990 och ni har använt den på andra apparater. Är det inte bara ett sätt att locka nya köpare och svika oss som har Mk1-varianten?”

”Öh, njäe…”

 Egentligen är det ju bara ett sätt för märket att hålla intresset uppe, kunna ta ett nytt varv med recensenter, ligga i topp.

 Det mest miljöriktiga är att köpa kvalitet som du sedan behåller. Går det sönder så lagar du. För det nya är i praktiken inte så nytt, det vill bara få dig att tro det, det söker bara ständigt efter mer sälj. (nej, jag har inga intentioner att förespråka ett förbud mot marknadsföring eller att tjäna pengar J

 Då är det så skönt att kunna peka på ett Burmester 911 Mk3, berätta historien och fråga kunden om det inte är dags att ta lite miljöansvar samt vara med och rädda jordens resurser? Utan att tumma på vare sig ljudkvalitet eller byggkvalitet! Och tänk så mycket TID det blir över till musiklyssning. Och så mycket PENGAR som sparas i längden på att inte jaga nya apparater.

 

Kom igen, det är det NYA nu!