Nedanstående text är inte ämnad att "skälla ut mässbesökare" som flera påpassligt försökt torgföra. Detta är till de flitiga tangentbordstyckare som lägger massor av sura inlägg efter en mässa. Har du inte läst alla de negativa kommentarerna på nätet har du inte missat något och nedanstående gäller alltså inte dig eller majoriteten av mässbesökarna.

Det har varit mässa i Jönköping… Om jag bortser från min egen insats där nyheten om Sweetspots köp av Göteborg Hifishow annonserades på lördagkvällen inför stor del av branschen och fokuserar på själva mässan och eftermälet på nätet:

 

Kortfattat: det är ett j-a gnäll.

 Av tradition så har vi ett gäng som alltid påstår att det spelas hifi-plinke-plonk-musik. Underförstått musik som ingen lyssnar på alternativt musik som de som bara har tre skivor lyssnar på eftersom skivorna har bra ljudkvalitet. Eller så påstås det att alla rummen körde Hotell California med Eagles.

Min tolkning: De som skriver det här har en oerhört smal och grund musiksmak. Hela det fantastiska mirakel av musikhav som klassisk, jazz, blues, soul, singer songwriter, pop, kör, progg, funk, metal, fusion med massor av mera har gått dem förbi. De är fast i en smal genre som man kan snöa in massivt på på youtube t ex.  Dessutom så är du som utställare GANSKA ointresserad av att lira komprimerad tuggummipop som får din rigg att låta som dom här killarnas hemmarigg. Dvs platt, grått, livlöst och ointressant.

I det sammanhanget kan ju sägas att de som börjat klättra på en riktig Hifi-stege har alla samma erfarenhet: intresset för och toleransen av musik och genrer man inte lyssnat på innan ökar för varje kvalitetsnivå!

Så, gnällspikar, shut up, lyssna och lär. Det finns massor att lära och det finns massor att upptäcka. Eller börja med MMA, det tar all energi och fokus.

En annan åsikt är att rummen är dåliga och trånga och utställarna skyller på att akustiken är dålig i rummet.

Då kommer akustikmaffian indånande och det vet minsann att utställarna är lata, ointresserade av att låta folk få höra bra ljud och framförallt så skulle det vara så ENKELT att fixa problemet med skumgummimattor i taket, prophonskivor på väggarna osv.

Dåliga och trånga: Tja, ett hotellrum som är omgjort till lyssningsrum för Hifi är aldrig perfekt. Det blir en korridor in till själva rummet. Orsaken att man använder dessa är oftast att hotellens vanliga konferensrum inte räcker till. Alla utställare vill ha ett rum på 40 m2 att spela i. Det brukar det finnas 2 eller 4 av, sedan några stora och flertalet små. Resten bli hotellrum på de flesta mässor, typ Jönköping och Malmö t ex. Sedan finns det en kostnadsfråga. De mindre rummen är överkomliga i pris och utställaren har en tänkt budget och den är betydligt större än vad gemene besökare tror. Två dagars mässa är som regel fyra dagars arbete, hyra av själva utställarrummet, hyra av hotellrum för en eller två eller tre personal beroende på hur stor satsning man gör, lägg till middag och transporter. För undertecknad som spelade i ett större rum och hade ett crew på tre man, hyrbil, hotellrum … ca 45 000kr.

Akustiken: Om vi undantar uppenbart kala rum där diskanten skvätter och gör ont i öronen … så är kritiken bullshit. Hotellrum på 20 m2 med tre lyssningsstolar erbjuder närfältslyssning. Problemet de har handlar om bas. Och bas kommer du inte åt med skivor att hänga på väggen …

Jag gick själv runt till flertalet rum och lyssnade ett par minuter i varje och undrar helt allvarligt vilket rum som diverse forum orerar om som slarvigt och där utställarna så enkelt kunde gjort ett bättre jobb.

Vårt rum må se kalt ut på golvet men tro mig, vi kan en hel del om akustik och var tvungna att ta bort mattan framför anläggningen då rummet i övrigt slukade högre frekvenser och en hängande vikvägg gav basen en klangbalans man inte ville ha för mycket av. Det ni ser på bilden är alltså så som det skall vara. I de andra rummen hörde jag ingenstans att någon slarvat eller struntat i akustiken. En del riggar låter lite ljust. Särskilt när någon med smal musiksmak får något mp3-liknande spelat för sig på begäran. "Nähä, det låter inte bättre än hemma, och mycket pengar kostar det". … Fel slutsats i min bok.

 Min tolkning: Akustiknissar finns det för många av, särskilt de som inte kan akustik. De brukar å andra sidan avslöja sig själva med att fåna sig med att håna utställare som har exklusiva kablar men ingen akustikreglering. I vår rigg hade vi kablage och strömrening för 500 000kr. Till elektronik för 350 000kr och högtalare för 157 000kr.

Inte för att vi skulle föreslå denna blandning till en kund som kom in och ville ha en komplett anläggning, men vi gillar att ha med oss det bästa butiken har i demoväg för att få till ett så bra ljud som möjligt på mässan. I akustikväg hade vi en stapel stolar vid förstareflexen på var sida, två stora absorbenter på väggen bakom anläggningen. Resten fick besökarna själva stå för. Visst hade det varit käckt med 60 m2 diffusorer i taket i stället för de obligatoriska absorbentplattorna som finns i konferensrummen. Men stor volym att flytta på och svårt att fästa i taket. Dessutom: det är MYCKET viktigare och helt avgörande VAR högtalarna står. Än att peta med diffusion i taket. Och det gäller även hemma hos Er!

Och det är därför jag säljer hembesök. Hifi är en placeringshobby!

Och ni som lägger en hundring eller två på att gå på Hifimässa borde lyssna en smula mer på de proffs som åker långt, betalar ordentligt för att visa produkterna, spelar bra musik och har en väldig massa kunskap de kan förmedla.

Det här eviga gnället håller på att ta bort glädjen med att ställa ut (och arrangera kan jag intyga…) och är orsaken att flera utställare nuförtiden helt enkelt inte kommer på mässa. Eftersom de alltid … spelar fel musik … alltid har för dyr utrustning med sig … inte akustikreglerar rummet … och har en massa dyr ”ormolja” med sig. Till en mässkostnad som faktiskt är ganska stor.

 Det här har pågått i allt större utsträckning. I många år. Idag har vi världsmästare på nätet. Världsmästare i blindtest, akustik, framstående ormoljebekämpare (alltså sådana som tappat hela det makalösa 25 år långa pushandet av gränsen för hur mycket svärta och upplösning man kan få ut) och de har all tid i världen att döda intresset för Hifi på nätet. För när de kunniga leverantörer och hifihandlare som arrangerar, ställer ut och säljer Hifi per automatik alltid kallas fienden, okunniga, näriga klåpare så händer det ju någonting. Och det lär knappast bli till det bättre.