Det är kanske inte så mycket till nyhet. Men det kan ju vara bra att förklara sig. Senaste två veckorna har jag rest till Skåne, Småland, Västmanland, Göteborg och södra Norrland. Inalles ca 300 mil. I bilen har det legat högtalare, elektronik, kablage och allt det vi säljer. En del resor har varit för hemlån och prov, andra har varit leveranser med följande hembesök och lite pyssel.

När jag gör dessa resor lägger jag ut bilder där min bil syns. Ibland även bilder från kunderna men långtifrån alla vill komma ut på nätet med sina hem och det får jag respektera.

Nu har jag på två veckor fått två mail där man ondgör sig över min pengahunger. Jag glider runt i lyxbil och lyfter förmodligen en fet lön och brevskivarna känner många som ogillar mig för min tydliga fäbless för lyx och vem som helst kan ju fatta vem det är som får betala. Det är dom stackars kunderna...

Ibland blir man förvånad ... Jag har i många år kört mycket bil både privat och i jobbet och med "mycket" menar jag mellan 5000 och 9000 mil (2016) per år. Ca hälften av de milen är i tjänsten, alltså på väg till kund, hembesök, leverans osv. Bilar är en kass investering. Jämfört med Hifi t ex slukar de pengar. I teorin skall man köpa en bil som är 3 år gammal för då är nästan halva värdet borta. I mitt fall innebär det att en sådan bil också har gått ca 5 till 9 tusen mil. Och sedan skall jag lägga på 12-13 tusen mil per år ... Efter sex år har jag en bil som gått över 30 000 mil och det funkar helt enkelt inte.

jag har faktiskt provat en gång med en V70 från 2005, den hade gått 12000 mil när jag köpte den och lite drygt 22 när jag sålde den. Kamrem, avgassystem, länkarmar, bussningar, skivor och OK, EGR-ventiler, stötdämpare och motorfästen ... Det blev kanske lite billigare. Men det gick också åt en hel del tid på verkstad. Förutom vanlig service.

Och alla som känner mig vet att det blir ingen jädrans Kia eller Dacia. Det finns en anledning till att de som kör tjänstebil och många mil sällan väljer dem...

När det gäller lön så kan den utläsas på allabolag.se Den är helt OK men bodde jag i Stockholm skulle jag förmodligen ha svårt att klara ett vanligt liv. 

Och jag skall inte klaga för jag har världens roligaste jobb. Men fundera en stund över hur lång tid det tar att köra 300 mil på två veckor och lägg till vanlig nattsömn så har ni resterande som i princip är arbetstimmar alltihop.

Om man skall orka köra dessa sträckor behöver man faktiskt en bra bil. Förra bilen var en Mercedes E-klass kombi 220D och i april bytte jag till en Volvo XC 60 D4. Det är en suverän bil. Man sitter högt, sätena är i världsklass, den drar ganska lite diesel och det är en av världens allra säkraste bilar.

Tycker du att det är en lyxbil så håller jag med, den ÄR lyxig. Men det är också en av landets mest sålda bilar. Det är ingen Mazerati eller Bentley.

45 timmar bakom ratten i effektiv tid på en tvåveckorsperiod, madrasserna kanske behövs ...

Update 2019-09-25:

Företagets all verksamhet klimatkompenseras nu i ordnad form genom Vi-skogen. Här är notan för året aug 18 till aug 19

Du kan också klimatkompensera såväl privat som företag här:Vi-skogens klimatkompensator