Enkla regler och råd angående kablage i en anläggning, sett ur en Transparent-säljares perspektiv. Men lika mycket en Hifi-entusiasts, som provat massor av kablar.

Det blir en hel del "nej" och "inte", det blir lätt så om man svarat på EXAKT samma frågor i 20 år ... :-) 

1) ALLA kablar förstör ljudet, oavsett konstruktion eller prislapp. Fast olika mycket. Det gäller alltså att hitta den kabel som förstör ljudet minst, alltså den som inte själv lägger till eller påverkar överföringen. Det är en utopi. Men köp den som kommer närmast. Transparent.

2) INGEN kabel kan FÖRBÄTTRA ljudet.  Det som är inspelat är inspelat. Du kan såklart uppleva skillnader, både till det sämre och bättre när du provar.  Är det till det bättre närmar du dig alltså inspelningens originalljud. Bäst i den kategorin är enligt mig Transparent. (denna sanning ger såklart också en tankeställare över att lägga FÖR MYCKET krut på kablaget, det blir ju lätt pengar i havet.)

3) Du skall INTE leta efter en kabel som "passar din anläggning". Det indikerar att du är ute i diket och kör och har kanske en mumlig mjuk sonor anläggning som någon sa var "musikalisk". En ljus och lite hård kabel kommer INTE att ge dig något neutralt slutresultat. Eller så har du en påträngande och felaktigt analytisk (analytiskt kan aldrig bli fel men uttrycket används oftast som negativt ljust och hårt) anläggning kommer en mjuk och dov kabel inte att fixa problemet. Undantag: Om ljudet i båda fallen ovan beror på att du köpt en kabel som är ljus och påstridig eller slö och mosig och mörk. I samtliga fyra fall så heter lösningen Transparent. En klangneutral kabel. (och med resten av anläggningen: gör om och gör rätt, sök det klangneutrala även där)

4) Du skall INTE leta efter en kabel som "passar ditt ljudideal". Se punkt 3) (om du i varje steg letar en komponent som låter som de JBL du hörde 1997 så kommer det låta förfärligt med pålagt JBL 1997-ljud i såväl källa, försteg, slutsteg, kablar och kanske en JBL då. Ett "sound" man tror är bra för att man minns att man gillade det man hörde)

5) Bi-wiring uppfanns av någon som säljer kabel på rulle. Undvik. (bi-amping är bra och kräver såklart dubbelt kablage men det är en annan historia). Köp i stället ett par kvalitetsjumpers att ersätta de bleck som vanligtvis följer med högtalare som har 4 kontakter bak på varje låda. Tankeexperiment: Har du en budget på sju tusen kronor på högtalarkablage så köp en BRA kabel för 7000kr. Inte två halvbra för 3500kr per styck.

6) Kablar blir ofta en materialsport. Precis som de som som säger att vinyl är bäst, annat duger inte, eller det skall vara silver i kabeln för det är den bästa elektriska ledaren osv ... Strunta helt i den typen av råd. Man kan få en silverkabel att låta fullständigt olika beroende på hur den är gjord. I min värld är Transparent garanten för att produkten är rätt. Nu har jag ju väldigt många års erfarenhet och kan alla argument men jag vet att Transparent två gånger provat att bygga världens bästa kabel med hjälp av silver. (materialkostnaden är ju ingen faktor i sig hos ett företag som säljer produkter för uppåt en miljon paret för 2,4 meter snodd, de kunde ju välja wolfram eller saffran eller what ever...) Båda gångerna konstaterar de att kabeln "hörs" för mycket. Koppar är det material som Transparent jobbar med, oavsett hur kostsam produkten är. Råmaterialet säger alltså noll och intet om varför du skall köpa kabel si eller så. Det är bara urvattnad marknadsföring

7) Ha samma märke på signalkablar och högtalarkablar. Tillverkaren har ju en ljudfilosofi eller en konstruktionsfilosofi (om vi undantar de som mest packar om Kina-kablar och förser dem med snygga kartonger) och då är det ju lika bra att låta det få genomslag i hela anläggningen. Och min värld blir det såklart att du skall ha Transparent i hela riggen.

8) RCA eller XLR? En fråga som vägrar dö vad det verkar som... Om dina apparater är helt balanserade eller tillverkaren uttalat uppmanar dig att välja balanserat så är svaret givet. Då väljer du XLR signalkablar. De flesta Bladelius, många VTL och Audio Research, AVM, Burmester, Accuphase och många fler. Ni andra väljer RCA-kablar. På de få metrar som vi använder i en hemmaanläggning spelar själva balanseringen ingen som helst roll vad gäller signalöverföringen. Problemet? Jo, massor av inlägg på forum att man har balanserade apparater men provade och då gillade man kanske ljudet mer på RCA-kabeln. Mycket sällan har man en produkt som har samma längd, samma märke och samma modell när man provar. Och då blir ju det ingen ordning. Eller så har man hört den klassiska "det blev mer dynamik med RCA". Fast det blev det inte, bara att t ex ett balanserat försteg som får en RCA ut måste lägga ihop signalen (edit: nej man kortsluter inte signalen, det där en förklaring som är mer bildlik. I verkligheten och förklarat av de som kan så är differentialförstärkare och spänningssving... Men effekten blir densamma :och du får 3 dB (minst) högre ljud. Inte bättre, bara högre. Kvalitetsmässigt så tappar man då signalen först görs om i ett extrasteg på utgången (helt i onödan) för att sedan i ett extrasteg på det balanserade slutsteget göras om till balanserat igen (helt i onödan). Varianter finns med apparater som har delvis balanserat men det är de som är nämnda ovan och uppmanar dig använda XLR. 

9) Varför kostar en Transparent XLR dubbelt mot en RCA? Det är en bra fråga: svaret är att en Transparent XLR är äkta balanserad. DVS det är två single end med varsin network, som går åt vardera hållet, i ett hölje. Det blir - nästan -dubbelt så kostsamt. Och NEJ du skall inte köra en balanserad kabel i ett lägre trappsteg för ungefär samma pengar som den högre för att du tror att balanserat är "bättre". Se punkt 8)

10) Min granne har ingenjörsexamen och har tillverkat kablar i flera år som han nu marknadsför på alla sociala medier.  Svar: De kan säkert vara jättebra. Jag kan dock tillåta mig att fortsätta promota Transparent som hållt på sedan tidigt 90-tal och i alla år haft en klar bild av vad man vill åstadkomma. Klangneutrala kablar oavsett längd eller kvalitetsnivå. Dynamik både i mikro, macro och i de tuffaste förloppen. Det tredje är "space" vilket kan översättas med rumskänsla eller 3D som vi kallar det ibland. I snart trettio års har man jagat för att förbättra dessa tre. Man använder sig av världens längsta blindtest med personalens hjälp, man försöker varje år att finna vägar framåt för ett bättre resultat. Man har ett lyssningsrum med flera högtalare, fem referensriggar av blandat rör- och transistor, man har provat 40 olika lödtenn (!) och man är nu inne på sin femte generation kablar som finns i nio nivåer. Varje nivå med sina alldeles egna nivåspecifika kontakter, råkabel, kontakter osv. Lägg till upgrade-programmet där du får 70% av aktuellt nypris för din Transparentkabel vid uppgradering... Så nej, det är inget fel på din grannes hemtvinnade kablar, många stora företag har börjat sådär, med besjälade entusiaster. Men gänget borta i Saco, Maine har varit besjälade entusiaster sedan starten. Tror helt enkelt att det är ett tryggare köp.

Läs mer om Transparents grundidé, deras personal och hur de fungerar här