Tron på produkten. Och vådan av distanshandel och forumfrågor…

 Det finns en trend som är både gammal och stark. Vi handlar alltmer på distans. Det gäller även Hifi naturligtvis. Många företag lägger massor med krut på att hålla sina webbutiker up to date. Vi pratar alltså heltidsanställda som sitter vid skärmen både hela och halva dagar för att korrigera priser, uppdatera produkterna, skriva trevliga små introtexter.

Ni vet hur det kan se ut: ”Arvtagaren till den berömda XX från 90-talet XXX Mk1 har fått en uppföljare: XXX Mk2! Nu även i mahogny, modifierade mojänger och förfinad teknik. En given apparat i varje seriös lyssnares anläggning!”

Tänk dig 5 000 artiklar i olika storlekar och färger och längder, blir lätt 15 000 olika produkter. Men åtminstone 5 000 artiklar med intro-text, korrekt pris och bild. 

Verkligheten för de flesta på-golvet-handlare? I butiken finns 200 olika artiklar, varav kanske 10-20 olika i någon form av vanligt lager, mestadels kablar och Pick Up:er. Resten är demo/utställning. 

Finns det en halv eller hel dag framför skärmen? Nope, det gör det inte. Och för att ha råd att avlöna en datorperson som orkar hålla på med dylikt krävs en dryg miljon extra i omsättning. Och då är chansen att du får tag på någon som kan Hifi minimal. Vilket ger att den typen av intro-text kommer se helt galen ut och minska trovärdigheten.

Men kundvanor är som dom är och alltmer av affärerna går via webbutik och meddelartjänst. Då blir det ungefär såhär:

-       Allt färre besöker en hifi-butik innan köp.

-       Allt fler av affärerna handlar helt om pris. Billigast vinner.

-       Vid frågor vet butiken att det är lättast att understödja kundens tidiga tankar och få till affären genom att säga det som kunden vill höra, gå till varukorgen, köp. Alternativet – att ifrågasätta, teoretisera, råda till något annat som man VET skulle fungera bättre oavsett pris görs inte. För det lämnar kunden rådvill, osäker och hen hamnar längre ifrån köp-knappen, backar i beslutsprocessen, frågor på forum…  Alltså håll med, go with the flow, hyran skall in, omsättningen hållas…

-       Kunden lämnas åt att hämta intryck. Från Forum, tidningsartiklar, nättidningar, youtube

I förlängningen blir kunden mer vilsen. Man måste alltså satsa på ett säkert kort. Vad är alla överens om som det bästa? Och så priset. Man måste hitta det bästa till det lägsta priset. Eftersom man kanske måste sälja snart får det ju inte gå med förlust. Och plötsligt är många inne i en helt annan hobby. Köp och sälj, det som funkar kan stanna, det andra åker ut på Hifitorget.

Eller – så hamnar man i det individuella spåret. På Youtube sitter någon med en doktorstitel i lödning eller datahackning och säger ”this is the best DAC under 10 000 USD” och man postar 43 000kr till en källare i Polen eller Nederländerna. Yes, very special, jag har valt något esoteriskt, en helt sjukt bra DAC, och billigt i jämförelse… Som Hifihandlare hör man tugget ofta. Och det är som regel inga tegelstenar som kommer. Det är ambitiösa produkter. Men som Hifihandlare ser man också hur servicen efteråt fungerar. Och det är långt till källarlokalerna då och andrahandsvärdet är i botten. Men, den handeln ökar. En video på trovärdig marknadsförare/elektroniskt geni slår allt tydligen. Dessutom, jag har råkat på ett par av de där geniprodukterna och åtminstone en av dem (54 000kr) lät som en Krell KRC 3 från 1993.

Något annat som distanshandeln leder till är att butikerna gärna vill ha ”allt”. Idag är det vanligt med butik som har omsättning på 3-7 miljoner och en eller två anställda marknadsför 30 olika märken av skivspelare, 60 olika högtalarmärken och 30 förstärkarmärken. Det är helt enkelt en chimär. Inte olagligt, inte ens klandervärt. Men är det så särdeles bra? 

Jag har alltid varit allergisk mot lånta fjädrar och blå dunster. Och vad menar jag med det? Jo, till exempel när man som företagare ” i samarbete med Expressen” marknadsför något. Eftersom man annonserat i Expressen…

Eller den butik som har en kompis med distribution och man erbjuder ett ”gratis lagerutrymme” så butiken ser extremt välfylld ut för kunderna, tecken på framgång. En gång marknadsfördes en Hifimässa i ”min” mäss-hemstad Göteborg som det största och finaste som gått i ett par skor, world wide, Sydney – London-New York-Gothenburg…  Det stack i ögonen på i alla fall mig. När röken lagt sig var det ett fiasko och det gänget dök inte upp igen.

Tidens tecken ger också att de ledande hifibutikerna, vi är kanske 15 stycken kvar i hela landet, söker nya vägar för att fånga in kunderna. Poddar, youtube, reportage osv har funnits i många år.

Nu i veckan kom två nya nyheter. 

Audio Concept berättade att man med hjälp av AR – Augmented Reality – kunde placera högtalare i sin hemmiljö! Förvisso en nyhet. Jag har själv ingen bra erfarenhet av AR, de bilar jag ägt (ni som följer vet att bilkonsumtionen  på Hificonsult är smått galen) som haft AR varit fånigheter som snarare stjälpt än hjälpt i krångliga rondeller. 3D-karta så mycket bättre. Men i hemmiljö i olika vinklar? Ja, varför inte.

Perfect Sense hade ett inlägg på FB där de gjort prov med kamera och mikrofon och filmat på Munchen-mässan. Som kund kan man då kika på videon och med lurar på blir det ganska bra återgivning, givet omständigheterna. Tanken är väl att Perfect Sense skall bli fönstret mot världen för kunderna och det fungerar säkert för en hel del.

Så vad VILL jag med detta, är det samma gamla gnäll om att det var bättre förr?

Ja, självklart. Men också med en marknadsföring av egen tjänst. Hembesöket.

Tidens trend och de nyheter som kommer bygger på distans. Du handlar på distans, du rådfrågar virtuella personer eller i bästa fall personer du träffat i butik eller på mässa. Du tar beslut i din ensamhet, du kan snart placera tänkta högtalarobjekt i din egen hemmiljö, du kikar på mässa och lyssnar på ljudet. Ditt lyssningsrum låter sig inte beskrivas på det viset.

Nu har jag varit på så många hembesök att det går att säga: tidens trend ger sämre hifi-system rent generellt. Det ligger skärbrädor från IKEA överallt (ni som tappar tråden nu, det sprids på nätet att de förbättrar ljudet om du har dem under dina apparater), hemmasnickrade kabellyftare och ibland polska eller nederländska mirakelapparater här och där men det LÅTER inte bra.

Om man sticker ut huvudet SÅ långt blir man inte idol såklart. Ibland är det katastrof och kunden har hållt på i tio år och uppgraderat och kämpat inklusive skärbrädor och annat. Vilket resulterat i en rigg på både 100 och 200 tusen kronor. På tio minuter – jag överdriver inte – kan så ett hembesök ge en tredubbel ljudförbättring. (Supra åskskyddslist från 1998 bort, högtalarna flyttas ca en meter eller 90 grader åt något håll). Klart.

Många kunder sitter då och kikar på sina VU-metrar, tänker på alla goda råd och alla fantastiska tester och allt slit då de provat utrustning… 

MEN. Om man skriver detta så vill ingen ha hembesök. Man vill inte vara den som inte kan, den som köpt fel, den som inte haft koll, bli skriven på näsan … Bättre då att ta en vända till på internet framför att få den där besserwissern innanför dörrarna… Det är pojkarnas värld som regel och man skall inte tro att man är något. (Ibland undrar jag om man inte tar sin egen hobby på allvar och kan tänka sig att 25 års erfarenhet ger något annat än en önskan att hävda sig själv?)

Fast man är inte nöjd med basen. Kanske skulle prova det slutsteget? Tron på att PRODUKTEN skall hjälpa kunden är alldeles för stor. Tron på att ett test i en tidning egentligen säger något alls är också för stor. Alla produkter få bra i test. Inte menat att dissa testande journalister, vi skall alla leva och gör så gott vi kan men en sågning … när såg ni det senast?

Man kan också fråga på ett FORUM. Där finns alla vilseledare till hands ett tangentbord bort. De flesta har bias. De hyllar ett märke. Alltid. Eller de hyllar samma butik. Alltid. Eller de tror inte på kablar – som huvudregel, en stark bias. De har ofta världens bästa utrustning – som kan vara till salu månaden efter… 

Därför skall du beställa ett hembesök:

1)    Det är i ditt eget rum du skall utvärdera och ingen annan stans. Tester och rekommendationer betyder INGET i jämförelse. Vi kör till HELA Sverige.

2)    Hembesöket är utformat så att du betalar för resan, oavsett hur lång tid besöket tar eller hur mycket prylar som ligger i bilen. Du kan alltså beställa hem två olika DAC:ar eller två olika par högtalare och jämföra. 

3)    Vid hembesök justeras alltid kundens anläggning. Högtalarplacering och allmän koll på vad som funkar och inte funkar ihop, kostar inget extra. Uppgiften är alltid att HJÄLPA kunden till ett bättre ljud.

4)    Du får hem någon som jobbat med just Hifi länge

5)    Du får hem ett av Sveriges äldsta hifi-företag som är rädda om sitt rykte och i alla år haft devisen att ”det viktiga är att det blir rätt – inte att det måste bli affär”. På sikt den enda säkra vägen att få se kunden igen.

6)    Hembesök är enbart plus, du är garanterad frihet från känslan av att du måste handla. Vi ser besöket som ett tillfälle att bevisa oss, göra ett bra jobb. Och då ökar chansen att du handlar av just oss. Win-win.

7)    Eftersom detta är distanshandel omfattas det som köps vid hembesök av två veckors returrätt.

8)    Om du handlar det som provats vid hembesök så vet du i efterhand att det inte var en chansning. Trygga affärer – där det räknas.

9)    Ett hembesök är ett besök i någons privata sfär. Vi respekterar allt inom dina dörrar.

10) Efter besöket kan det gå både ett och tre år och du kanske ringer om något. Då minns vi hur ditt rum ser ut och kan ge någon form av kvalificerad rådgivning på vad som kommer fungera och inte.

Det är faktiskt något helt annat än att låta kunden gissa på distans! Snacka går ju men att göra jobbet på plats är snudd på extremt om ni tänker efter. Det är högsta divisionen. (Undertecknad är inte ensam om att kunna det här. Jag känner många som kan rigga bra ljud i branschen. Men dom är vanligtvis inte ute och åker i hela Sverige...)

Och det sker professionellt, alltså med alla konsumentköpslagar närvarande men framförallt sker det med tidens helt genomskinliga villkor. Om jag luras eller förolämpar någon eller tar för mycket betalt eller  … tänk Er in i den utsatta position en bransch-offentlig person som undertecknad sitter i. Ni kan skriva negativt på forum, ge kasst betyg på Trustpilot osv och då är Hembesöken över. Det går helt enkelt inte att gömma sig idag och på det viset är den nya tiden bättre.

Och då tänker man ett steg längre … jo, de som kan gömma sig gör det bakom webbhandel, anonyma sajter, returfraktsedlar, AI-assistenter, klara dig själv… 

Hoppas ni ser skillnaden. Välkomna. Hifi är en placeringssport.

Nu i AR- Actual Reality!

Mvh

Ingemar ”Sladd” Carlsson

Örebro

Umeå

Sätila

Motala

Ulricehamn

Luleå

Luleå

Karlskoga

Katrineholm

Hela Sverige ...